Het jaar 2020 is begonnen en bij een nieuw jaar horen goede voornemens! Valentijn en Maud blikken terug op het afgelopen jaar en vertellen welke voornemens zij hebben voor het aankomende jaar.
Valentijn geeft leiding aan de afdeling Wonen. Het nieuwe jaar staat volgens hem in het teken van de verdere professionalisering van Socius. “Dat gaan we doen met behoud van onze kernwaarden. De belangrijkste kernwaarde is ons motto ‘voor bewoners, door bewoners’. Dit betekent dat in elk van onze locaties een beheerteam van bewoners de dagelijkse gang van zaken regelt. Ook op het hoofdkantoor werken veel mensen die wonen, of gewoond hebben, in een Socius locatie. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk bewoners betrokken zijn bij onze organisatie.”Dit zie je ook terug in het sollicitatieproces bij Socius: “Wanneer een nieuwe functie vrijkomt, krijgen bewoners van Socius locaties, bij gelijke geschiktheid, voorrang.”
Om de organisatie verder te professionaliseren worden de tools die Socius gebruikt vernieuwt:“Het huidige ICT-systeem levert bijvoorbeeld niet het gebruiksgemak dat we willen. Daarom krijgen we in 2020 een nieuw systeem voor de huuradministratie en financiële administratie. We vinden het belangrijk dat bewoners snel en goed antwoord krijgen op hun vragen. Met dit nieuwe systeem kunnen we vragen van bewoners nog beter verwerken.”
Socius is een jonge, snelgroeiende en lerende organisatie. Volgens Valentijn is er altijd ruimte voor verbetering: “We gaan bijvoorbeeld de verwerking van de servicekostenafrekening anders aanpakken dit jaar. Hier zijn we nu al mee bezig: een goed begin van het nieuwe jaar dus! We gaan proactief werken, bijvoorbeeld door vooraf in kaart te brengen welke facturen nog nodig zijn om de servicekosten af te rekenen. De Financiële afdeling gaat daarnaast werken met een nieuwe, vaste methodiek. Ook hier komt een nieuw en meer geautomatiseerd systeem. Problemen worden zo eerder opgemerkt en daardoor ook sneller opgelost.”
Ook bereikbaarheid is een punt waarop Socius dit jaar geleerd heeft. “We gaan dit aanpakken op de afdeling Huurzaken. Zij gaan op dossierniveau werken samen met een hogere bezetting. Vragen van bewoners kunnen hierdoor nog sneller en daarnaast beter beantwoord worden. Het streven naar een betere bereikbaarheid geldt ook voor andere domeinen binnen onze organisatie.”
Valentijn heeft ook een persoonlijk voornemen: “Ik wil een financiële training gaan doen. Ik vind het belangrijk om mij zelf te blijven ontwikkelen. Ik wil mij graag verder verdiepen in de financiële kant van onze organisatie om nog beter te kunnen sparren over belangrijke, financiële, vraagstukken.”
Maud is locatiemanager van 3 verschillende locaties: De Nieuwe Eyk, Set en LOHuizen. Ze sluit zich aan bij de goede voornemens van Valentijn en heeft, als locatiemanager, ook andere doelen voor het komende jaar: “Mijn belangrijkste voornemen is om stabiliteit te creëren binnen onze locaties. Elke locatie is anders en heeft een uniek karakter. Ik wil inzetten op standaardisering met als belangrijkste punt het behoud van de individuele karakters van de locaties. ”Maud heeft ook een persoonlijk voornemen dit jaar: “Ik vind het belangrijk om nog beter samen te werken met lokale partijen. Denk hierbij aan buurthuizen of maatschappelijke instellingen. Snelle schakeling in situaties is erg belangrijk en dit is alleen mogelijk wanneer de onderlinge banden goed zijn.”