Sinds oktober 2019 worden de huurzaken van al onze locaties centraal geregeld op het hoofdkantoor. Corine en Ciara werken op de afdeling Huurzaken. Ze vertellen over de werkzaamheden en het team. Het team bestaat op dit moment uit vier medewerkers; Ciara, Nina, Evi en Iris. Corine geeft leiding aan de afdeling en is erg blij met haar team: “Iedereen werkt hard en is erg betrokken. Iris, de nieuwste medewerker van het team, heeft bijvoorbeeld bewust gekozen voor een baan bij Socius omdat ze het ‘communitygevoel’ erg belangrijk vindt. En: het hele team bestaat uit vrouwen, daar ben ik trots op!”
Door de centralisatie is het mogelijk om processen meer uniform te maken. Hierdoor is er een duidelijke en overzichtelijke werkwijze. Corine: “Daarnaast is alles nu gedigitaliseerd. We kunnen veel gemakkelijker fouten ontdekken en oplossen. Hierdoor hebben we meer inzicht in het werk dat we doen, denk hierbij bijvoorbeeld aan alle opzeggingen.” Toch zijn alle locaties uniek. Ciara: “ Er zijn verschillende manieren waarop nieuwe bewoners worden geselecteerd. We werken bijvoorbeeld met hospiteeravonden, informatieavonden en Woningnet advertenties. Alle locaties zijn verschillend. We leveren maatwerk.”
De taken van de afdeling Huurzaken zijn uiteenlopend. Het Huurzakenteam fungeert als tussenpersoon voor beheerders op locatie en bewoners. Overzicht houden is erg belangrijk, aldus Ciara: “Ons team beheert alle info e-mailadressen van de locaties. We beantwoorden vragen en sturen bewoners door naar de juiste kanalen.” De afdeling Huurzaken heeft veel persoonlijk contact met bewoners. Corine: “Dit persoonlijke contact met bewoners is fijn, maar soms ook lastig. Het is vervelend als je iemand van harte een kamer gunt door zijn of haar omstandigheden, maar diegene toch teleur moet stellen.” Daarnaast zijn er administratieve taken. “Contracten opstellen, huishoudsamenstellingen checken en het huurproces controleren zijn dingen waar ik mij veel mee bezig houd.”, aldus Ciara. Corine: “Leegstand tegengaan hoort ook bij de belangrijkste taken van het Huurzakenteam. Een proactieve aanpak is hierbij belangrijk.”
De sfeer en samenwerking in het team is goed. Er is nu iedere dag iemand van de afdeling Huurzaken op het hoofdkantoor aanwezig. Op woensdag is het team compleet. Ciara vindt dit prettig: “Ik kan meteen iemand om hulp vragen als ik vragen heb of ergens tegenaan loop. Dat is heel handig.” Het team werkt nu nog per locatie. Dit gaat veranderen volgens Corine: “We willen toe naar een werkwijze waarin iedere medewerker hetzelfde kan en doet. Dit betekent dat we dagelijks alle werkzaamheden kunnen uitvoeren en dat dit niet meer afhangt van de werkdagen van een werknemer. Zo kunnen (nieuwe) bewoners nog beter geholpen worden!”
Wil jij ook deel uitmaken van dit leuke team? Dat kan! Bekijk onze openstaande vacature: https://www.sociuswonen.nl/socius-zoekt-medewerker-huurzaken/ en hopelijk tot snel!